A vírushelyzetre való tekintettel online formában került megtartásra az EU kohéziós politikájának eredményeiről és perspektíváiról szóló kerekasztal beszélgetés, Nyikos Györgyi (tanszékvezető egyetemi tanár, Nemzeti Közszolgálati Egyetem) és Dányi Gábor (vezérigazgató, D-Terv Plusz Zrt.) részvételével, Medve-Bálint Gergő (tudományos főmunkatárs, TK) moderálásával.
A szakmai kerekasztal beszélgetés során az EU kohéziós politikáját értékelték abból a szempontból, hogy Magyarország EU-s csatlakozása óta mennyire teljesültek a kohéziós politika eredeti célkitűzései, valamint hogy alkalmas-e a jelenlegi formájában a területi egyenlőtlenségek csökkentésére. A kohéziós politika célja az Európai Unió működéséről szóló szerződés alapján nem más, mint "átfogó harmonikus fejlődésének előmozdítása érdekében az Unió úgy alakítja és folytatja tevékenységét, hogy az a gazdasági, társadalmi és területi kohézió erősítését eredményezze. Az Unió különösen a különböző régiók fejlettségi szintje közötti egyenlőtlenségek és a legkedvezőtlenebb helyzetű régiók lemaradásának csökkentésére törekszik. Az érintett régiók közül kiemelt figyelemmel kell kezelni a vidéki térségeket, az ipari átalakulás által érintett térségeket és az olyan súlyos és állandó természeti vagy demográfiai hátrányban lévő régiókat, mint a legészakibb, rendkívül gyéren lakott régiók, valamint a szigeti, a határon átnyúló és a hegyvidéki régiók". (174. cikk)
A résztvevők megvitatták a kohéziós politikához kapcsolódó magyarországi intézményrendszer változásait, mérlegelték annak erősségeit és gyengeségeit, továbbá levonták az eddigi ciklusok operatív programjainak legfőbb tanulságait. A beszélgetés kitekintést nyújtott a soron következő, 2021-27-es programozási ciklus várható fejleményeire is.
A kerekasztal beszélgetés végén a résztvevők az alábbi lehetőségeket vázolták fel a 2021-27-es programciklusról:
-
A helyreállítási alappal (RRF) együtt a korábbiaknál is több uniós forrás érkezhet Magyarországra.
-
Új feltételt szabhatnak a finanszírozáshoz, mégpedig a jogállamisági feltételt (a Bizottság javaslatása az uniós kifizetések felfüggesztése jogállamiságot megsértő a tagállamok esetében, Európai Tanács minősített többségi döntése esetén).
-
Hazai társfinanszírozás nagyobb részaránya lehetséges, ezzel pedig növekedhet a teher a költségvetésen.
-
Jelentős csúszások lehetnek az operatív programok elfogadásában.
-
Nettó kedvezményezettből akár nettó befizetővé is válhat Magyarország.