A kutatás megerősíti azt az előzetes vélekedést, miszerint inkább a jobboldali politikai pártok osztanak meg nosztalgia tartalmú cikkeket a Facebookon, illetve kiderül, hogy az ilyen témájú posztok arányaiban kevés reakciót váltanak ki a felhasználók részéről, így a politikai nosztalgiának a szavazók mobilizálására elenyésző hatása van.
Nosztalgia alatt nem csupán bizonyos múltbéli eseményekre való visszaemlékezést értünk, hanem egy olyan komplex érzelmi állapotot, amikor az egyének a jelen kellemetlen eseményeit - mintegy védelmi mechanizmusként - háttérbe szorítják, és a múltbéli eseményekbe kapaszkodva próbálnak pozitív, reményteli érzéseket megélni. Ennek megfelelően a nosztalgiázó emberek célja nem a régmúlt pontosabb megismerése, hanem ennek a valahai érzelmi állapot felidézése. Mindeközben a nosztalgia szomorúsága két dologból fakad: egyrészt a jelennel szembeni elégedetlenségből, másrészt hogy a boldogabbnak tűnő múlthoz való visszatérés már nem lehetséges.
Társadalmi változások, válságok és krízisek idején, amikor a jelen rendkívül kaotikusnak, kiismerhetetlennek és bizonytalannak tűnik, az egyének különösen hajlamosak jobb színben feltüntetni a múltban történt megszokott, stabil, ismerős dolgokat. Ráadásul a nosztalgikus posztok a közösségi médiában gyakran egészülnek ki elitellenes, kirekesztő üzenetekkel, éppen ezért szokás a nosztalgiát a populista diskurzus egyik lényegi elemének is tekinteni. A populista jobboldali politikusok nosztalgiával kapcsolatos kommunikációjukban az etnikailag és kulturálisan homogén nemzet iránti vágyukat fejezik ki - ezzel szemben a baloldali politikusok számára a nosztalgia a liberális demokratikus működés iránti visszaemlékezést, vágyakozást jelenti.
A kvalitatív kutatás során a szerzők 951 politikusi Facebook posztot vizsgáltak a 2019-es Európai Parlamenti választást megelőző hét hétben, valamint a nemzeti ünnepnapokon, március 15-én, augusztus 20-án és október 23-án. A vizsgált posztoknak mindössze 3 százalékában, 27 esetben azonosítottak politikai nosztalgiával kapcsolatos tartalmakat. Fontos hangsúlyozni, hogy bármilyen visszaemlékezés még nem jelentette, hogy egy adott Facebook poszt a vizsgált mintába került, szükséges volt hogy ezen túl érzelmi utalást is tartalmazzon, valamint hogy a múltat jobbnak értékelje a jelennél, vagy legalább annyira jónak, amelyből hasznos tudást meríthetünk a jövőre nézve.
A nosztalgia tárgyát hasonló arányban jelentették kollektív és személyes emlékek, amelyeket a politikusok Facebook posztjaikban felidéztek. Elsősorban személyekre emlékeztek (pl. Milos Zeman, Helmut Kohl, Göncz Árpád, vagy Nagy Imre), illetve különböző időszakokra - például Toroczkai László, a Mi Hazánk Mozgalom politikusa a középkor iránt is nosztalgiával tekintett. Az elemzett posztok közül 4 esetében jelent meg arra vonatkozó utalás, hogy mit tanulhatunk a múltból a jelenre nézve, a posztok jelentős része a történelmi kontinuitás iránti vágyat fejezte ki. Értékek szempontjából a bátorság, hűség, bajtársiasság és kockázatvállalás fontosságát emelték ki posztjaikban a politikusok, melyeket szerintük szükséges volna a jelenben is jobban hangsúlyozni, illetve megélni. Míg politikai nosztalgiát tartalmazó posztok elsősorban jobboldali politikusok Facebook oldalán fordultak elő, a baloldali politikusok közül Karácsony Gergely bejegyzései között volt gyakoribb a politikai nosztalgia tartalma. A szerzők szerint Karácsony a politikai nosztalgiát főként az Orbán Viktorral elégedetlen szavazók mobilizálásra kívánta felhasználni. Egy érdekes eredménye a kutatásnak, hogy a Jobbik elnökének, Sneider Tamásnak kifejezetten alacsony arányban jelent meg a politikai nosztalgia a bejegyzéseiben - ennek oka vélhetően a párt tudatos eltávolodása szélsőjobboldali gyökereitől.
A felhasználói reakciók kapcsán a szerzők kiemelik, hogy a nosztalgiával kapcsolatos Facebook tartalmak nem váltottak ki az átlagosnál intenzívebb reakciót a követőkből, a kutatás tehát nem igazolta azt az általános vélekedést, miszerint a populista pártok szavazói receptívebbek volnának a politikai nosztalgia iránt. Karácsony Gergely nosztalgiával kapcsolatos posztjai azonban népszerűbbnek bizonyultak a többi bejegyzéséhez képest és több megosztást eredményeztek. Utóbbi azért fontos, mert a megosztások száma különösen nagy hatással van arra, hogy az adott bejegyzés sok követő hírfolyamában megjelenjen. Egy érdekes eredménye a kutatásnak, hogy míg a nosztalgiával kapcsolatos Facebook bejegyzések baloldali politikusok esetén inkább a like-ok számát, addig a jobboldali politikusok esetén a szomorú és haragos emojik számát növelték.
A cikk az Innovation: The European Journal of Social Science Research című folyóiratban jelent meg, az alábbi linken elérhető.